Strategické investície na východe budú od 50 MILIÓNOV EUR! Pozmeňujúci návrh presadil KOŠIČAN Igor Šimko
Poslanci Národnej rady SR v utorok prelomili veto prezidentky Zuzany Čaputovej a opätovne schválili zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Zákon prešiel aj so špeciálnym pozmeňujúcim návrhom z dielne poslanca Hlasu-SD Igora Šimka. Účinnosť nadobudne dňom vyhlásenia a má za cieľ urýchliť realizáciu projektov vo verejnom záujme.
PRELOMENÉ VETO
Prezidentka Zuzana Čaputová vzniesla námietky voči možnému nesúladu právnej normy s ústavou a navrhla, aby zákon nebol prijatý v celku. Kritizovala najmä oslabenie procesnej ochrany vlastníkov nehnuteľností, ktorých sa dotýka vyvlastnenie. „Návrh zákona upravuje podmienky na prípravu, uskutočňovanie a dokončovanie investičných projektov, o ktorých vláda Slovenskej republiky rozhodne, že sú strategickou investíciou a ich realizácia je vo verejnom záujme,“ uviedlo ministerstvo dopravy vo svojej predkladacej správe. Tieto investície budú financované z verejných zdrojov a zmeny sa budú týkať vyvlastňovacieho konania, povoľovacích procesov a verejného obstarávania pre strategicky významné projekty.
ČO VŠETKO ZÁKON ZAHŔŇA
Ministerstvo dopravy argumentovalo, že príprava veľkých stavieb a získavanie pozemkov pre ne je aj v zahraničí riešená osobitnými právnymi úpravami alebo skrátenými postupmi. „Veľká stavba celoštátneho a medzinárodného významu ovplyvňuje ekonomický, kultúrny a demografický vývoj celých regiónov a štátov. Preto je potrebné nájsť postupy, ktoré by boli v súlade s právami na vlastníctvo nehnuteľností, ale zároveň by nebrzdili celospoločenský rozvoj,“ dodalo ministerstvo.
Zákon sa dotýka aj povoľovania projektov TEN-T, ktoré sú vnímané ako hlavné dopravné koridory v Slovenskej republike s medzinárodným významom. Úpravy sa týkajú podmienok udeľovania povolení a postupov pri cezhraničnom obstarávaní.
Nová legislatíva tiež mení spôsob menovania a odvolávania predsedu Úradu pre územné plánovanie a výstavbu (UUPV), čo sa vráti do kompetencie vlády, ako tomu bolo v minulosti. V súčasnosti je táto kompetencia v rukách NR SR.
POZMEŇUJÚCI NÁVRH KOŠIČANA
Zákon bol schválený aj so špeciálnou úpravou, ktorou bol pozmeňujúci návrh poslanca NR SR, rodáka z Košíc, Igora Šimka. Ten prezradil, že cieľom jeho návrhu bolo, aby sa aj východ rozostaval. Preto navrhol zmenu, o ktorej sa exkluzívne rozhovoril pre portál KOŠICE: DNES. „Pôvodný návrh ministerstva dopravy hovoril o tom, že strategickou investíciou vyhlásenou z úrovne štátu by bola investícia nad 100 miliónov eur. My sme po debate s Ministerstvom hospodárstva SR a určitým regionálnym princípom hovorili o tom, že na východe je 50 miliónov eur benchmark, ktorý by vedel akcelerovať región. Na západe si 100 miliónov ani nevšimnú a na východ 100 ani nepríde. Preto som inicioval, aby to bolo 50 miliónov eur.“
Šimko tiež vysvetlil, že jeho pozmeňujúci návrh obsahoval ustanovenia týkajúce sa štátnych a pološtátnych energetických podnikov. „Platí to napríklad aj pre Východoslovenskú vodárenskú spoločnosť. Jedná sa o nové zdroje energií, obnoviteľné zdroje energií, alebo jadrový zdroj,“ povedal. Ďalej doplnil, že pozmeňujúci návrh zahŕňa aj priemyselné parky od 30 hektárov, ktoré bude riešiť štát ako strategickú investíciu. „Takže takýmto proregionálnym princípom som sa snažil urobiť maximum, urobiť z dobrého zákona ešte lepší,“ uzavrel Šimko.