Nové nákladné automobily a autobusy budú musieť znížiť emisie CO2 až o 45%
Výrobcovia nákladných vozidiel a autobusov v Európskej únii budú musieť splniť celosvetovo najambicióznejšie ciele znižovania emisií CO2. Rozhodol o tom Európsky parlament.
Do roku 2030 totiž musia byť emisie CO2 nových vozidiel aspoň o 45 % nižšie ako v rokoch 2019 až 2020. Na splnenie týchto cieľov bude pritom podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) potrebná úplná a systematická transformácia celého ekosystému ťažkej dopravy.
Do roku 2040 bude doprava bez fosílnych palív
„Pre výrobcov nákladných vozidiel a autobusov nie je otázkou či, ale ako rýchlo dokážu dekarbonizovať. Postupne prinesú také vozidlá a technológie, vďaka ktorým bude európska cestná doprava do roku 2040 zbavená fosílnych palív,” uviedla generálna riaditeľ ACEA Sigrid de Vries. Ako však zdôraznila, ak nepríde k zmene vonkajších podmienok, nielenže to spomalí ekologický prechod celého sektora, ale zároveň aj ohrozí jeho globálnu konkurencieschopnosť.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Samosprávy dostanú financie z EÚ na podporu projektov inklúzie Rómov
Výrobcovia už dnes investujú miliardy eur do technológií s nulovými emisiami pre vozidlá s elektrickým a vodíkovým pohonom. Hlavnými prekážkami prechodu sú však takmer chýbajúca infraštruktúra nabíjania a dopĺňania a taktiež nedostatok účinných systémov stanovovania cien uhlíka a podporných opatrení na nahradenie konvenčných modelov alternatívami s nulovými emisiami.
Výrobcovia robia svoje maximum
„Výrobcovia robia maximum pre dekarbonizáciu, ale spoliehajú sa na podmienky, ktoré sú do značnej miery mimo ich kontroly. Tvorcovia politiky to musia uznať v nariadení o emisiách CO2 a zabezpečiť stimulačný politický rámec, ktorý urýchli ekologický prechod cestnej dopravy,” poukázala Sigrid de Vries. ACEA podľa nej žiada každoročné monitorovanie podmienok prechodu na technológie s nulovými emisiami na úrovni členských štátov.
Zdroj: SITA (zol)
Odporúčané články
Na sídlisku Ťahanovce sa spustila petícia za výstavbu nového výjazdu z Americkej triedy na Magnezitársku ulicu. Cieľom má byť zlepšenie dopravnej situácie v mestskej časti prostredníctvom nového výjazdu, ktorý by dokázal odkloniť časť dopravy smerujúcej na Hlinkovu ulicu, čo má dokazovať už vypracovaná dopravná štúdia. Autorom petície, pod ktorej online verziu sa doteraz podpísalo viac ako 270 občanov, je starosta mestskej časti Miloš Ihnát.
Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach upozorňuje na pohyb medveďa v okolí obce Košická Belá (okres Košice – okolie).
Na sneme Progresívneho Slovenska (PS), ktorý sa konal v Košiciach, bol Michal Šimečka opätovne zvolený za predsedu hnutia. Vo voľbách, kde bol jediným kandidátom, získal podporu 155 z 161 hlasujúcich delegátov. Šimečka, ktorý hnutie vedie od mája 2022, si upevnil svoju pozíciu s cieľom viesť PS počas nasledujúcich dvoch rokov a sústrediť sa na porážku Smeru-SD v budúcich parlamentných voľbách.