V centre Tatier už možno nezaparkujete. Miesta budú len pre niektorých
Minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať verejnú dopravu. Taký je zámer strategického dokumentu – Plánu udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého príprava pokračuje. Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak označil za kľúčové posilnenie železničnej i autobusovej dopravy. Do popredia sa má dostať kyvadlová doprava zo záchytných parkovísk a prestupných terminálov do sídel, k významným nástupným miestam turistických trás či lyžiarskym areálom.
Hlavným cieľom do budúcnosti je odľahčiť dopravu v Tatrách a potlačiť ju do podhoria. Aj o tom sa hovorilo počas stretnutia k príprave dokumentu v Starom Smokovci v piatok 2. februára. Autobusová doprava by mala byť podľa Bieľaka posilnená a doplnená. „Fungovať má na princípe ekologickej dopravy, kvalitnej, spoľahlivej a taktovej,“ poznamenal počas stretnutia.
Zásadnú úlohu v tomto smere zohrajú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou. Príkladom je pilotný projekt záchytného parkoviska v bývalom Eurocampe v Tatranskej Lomnici, ktoré otvorili vlani. „Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ uviedol podpredseda PSK.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Prezuvky vymenili za lyže a korčule. Mesto prepláca školákom kurzy (FOTO)
Do Tatier sa tak vďaka týmto systémom s autom dostanú len tí, ktorí budú mať takzvané právo vstupu do tohto územia. Pôjde o domácich, pracujúcich či využívajúcich služby. V rámci návrhu na vybudovanie multifunkčných dopravných terminálov sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské. „Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ naznačil Bieľak.
Rezervačky a rezidenčné parkovanie
So zámermi v rámci dokumentu súvisí aj plánovaná nová parkovacia politika v jadrovom území Tatier. Tá bude založená na rezidenčnom parkovaní a rezervačnom. „Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ vysvetlil podpredseda PSK.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Ľadové sochy zaplavili Vysoké Tatry, porotu najviac ohúrili MONGOLI (FOTO)
Ak si ho nezarezervujú, prípadne im to už kapacity parkovania nedovolia, zaparkovať budú musieť na určenom mieste mimo daného územia. V tejto súvislosti bude podľa Bieľaka potrebné vypracovať ďalší dokument, takzvanú štúdiu uskutočniteľnosti.
Rozširovanie služieb
V rámci prípravy parkovacích miest sa hovorilo aj o spolupráci so Správou Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku. „Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal pre agentúru SITA. Ako potvrdil, vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Pri Rainerovej chate pribudla ďalšia socha. Viete, koho pripomína?
Do budúcna by sa v rámci skvalitnenia dopravy malo podľa dokumentu hovoriť aj o úprave existujúcich železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, ako aj o zriadení nových železničných zastávok.
Zdroj: SITA (fa)