SaS predstavilo strategický plán pre reštart východného Slovenska
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) dnes v Pravicovom dome Košice predstavila rámec strategického plánu pre reštart východného Slovenska. Cieľom je pritiahnuť investície, urýchliť dopravnú infraštruktúru, stabilne zvyšovať životnú úroveň a udržať mladých ľudí v regióne. Do prípravy plánu sa môžu zapojiť obyvatelia cez planprevychod.sk. Volvo je dôkazom, že východ je pre SaS prioritou. Je strategickou a nosnou investíciou na Slovensku, priamo aj nepriamo vytvorí asi 15 000 pracovných miest. Okrem toho SaS rozbehla priemyselný park aj v Rimavskej Sobote a Sabinove.
„Je pre nás kľúčové prinášať riešenia priamo do regiónov. Aj tu, vo východoslovenských mestách a obciach, ľudia cítia potrebu zmeny a reštartu. Naštartovali sme investorov – stačí pripomenúť Volvo – a chceme v tom pokračovať. Reštart východu stojí na troch pilieroch: pritiahnutie kvalitných investícií, infraštruktúra pre celý východ (nielen do Košíc) a školstvo s bývaním. Chcem, aby mladí ľudia nemuseli odchádzať za prácou či štúdiom na západ alebo do zahraničia, ale aby mali motiváciu zostať na východe, budovať rodiny a rozvíjať región, z ktorého pochádzajú. Náš plán vzniká spolu s miestnymi lídrami a ľuďmi, ktorí tu žijú a pracujú – a chcú tu aj ostať,“ povedal predseda SaS Branislav Gröhling.
„Východ má 1,4 milióna obyvateľov a leží na hranici EÚ – to je obrovská výhoda, ak ju využijeme spoločne. Zdravotníctvo, školstvo, cesty, turizmus či hospodárstvo sa nedajú sekať hranicami krajov. Preto pozývame ľudí, samosprávy, podnikateľov aj odborníkov, aby nám poslali podnety cez planprevychod.sk. Namiesto straníckeho prideľovania peňazí chceme transparentný výber najdôležitejších projektov pre celý región,“ uviedol viceprimátor Košíc Marcel Gibóda.
„Bez ciest a železníc neprídu investori ani pracovné miesta. Potrebujeme urýchliť výstavbu Via Carpatia (E4), inak nám hrozí tranzitný kolaps a medzinárodná blamáž – Poľsko sa napojí do dvoch rokov, Maďarsko je hotové, u nás sa stále nezačalo. Rovnako musíme pohnúť modernizáciou železníc a súprav, aby sa študenti a zamestnanci vedeli reálne dostať do škôl a práce. To je základ vyrovnávania regionálnych rozdielov,“ zdôraznil podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Jozef Kanuščák.
„Slovensko sa nekončí v Prešove. Zemplín s viac ako 500-tisíc obyvateľmi má obrovský nevyužitý potenciál – od priemyslu po turizmus. Zemplínska Šírava a Domaša môžu byť motorom rozvoja, ak do nich pôjdu cielené investície a ak sa zlepší napojenie na Michalovce, hranicu s Ukrajinou a kľúčové ťahy. Štátne peniaze nemajú iba plátať bežné výdavky – majú tvoriť budúci rast,“ doplnil poslanec SaS v Michalovciach Radovan Geci.
SaS bude v najbližších týždňoch predstavovať konkrétne projektové balíky: investičné zóny a servis pre investorov, cestnú a železničnú infraštruktúru (vrátane Via Carpatia), bývanie a školstvo pre mladých, ako aj turizmus a cezhraničnú spoluprácu.
(TS)


