Košičania budú jazdiť elektrobusmi už budúci rok. Ktoré linky budú obsluhovať?
Cestujúcich v Košiciach odvezú už na budúci rok nové elektrobusy. Ako informovalo mesto Košice, 11 nových strojov aj s príslušnou infraštruktúrou by malo rozšíriť vozový park Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) od letných prázdnin v roku 2025.
Samospráva doplnila, že pred niekoľkými dňami Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR odsúhlasilo poskytnutie finančného príspevku na prvú etapu projektu „Verejná osobná doprava s nulovými emisiami v meste Košice”. Ide o sumu bezmála 14-miliónov eur, prostriedky pochádzajú z eurofondov.
„MIRRI ešte v závere augusta minulého roka vyhlásilo výzvu, kde pre štyri okresy v meste Košice a okresy Košice-okolie a Michalovce je celkovo určených 18 489 500 eur. Cieľom výzvy bolo v týchto okresoch podporiť rozvoj udržateľnej verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami prostredníctvom nákupu batériových elektrických autobusov (elektrobusov), resp. vodíkových autobusov,” priblížilo mesto Košice.
Doplnilo, že podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo v septembri minulého roka, rovnako odsúhlasilo i „zabezpečenie financovania prípadných neoprávnených, resp. ďalších vyvolaných výdavkov z vlastných zdrojov DPMK, resp. kapitálovým transferom z rozpočtu mesta”.
Nové elektrobusy by mali obsluhovať linky 71 a 72. To znamená, že by jazdili na trase medzi Lingovom a zastávkou Kláštor na sídlisku KVP, v prípade linky číslo 71, a v prípade linky 72 medzi Lingovom a zastávkou Grunt v MČ Myslava. Rýchle nabíjanie by malo byť zabezpečené na zastávke Kláštor, a tiež v depe na Hornádskej.
Ako pripomenul poverený riaditeľ DPMK Roman Danko, nové veľkokapacitné elektrobusy budú nabíjané pomocou výsuvného pantografu a sú jedným z krokov k tomu, aby sa podiel vozidiel s naftovým pohonom znížil približne na polovicu zo súčasných cca 85 percent. Nové elektrobusy budú nízkopodlažné, budú mať klimatizáciu i rôzne smart technológie.
„Projekt bol spracovaný pre vytvorenie čisto elektrickej trakcie na bývalých trolejbusových linkách 71 a 72. Vnímame to ako prvý krok k elektrifikácii týchto i ďalších liniek. Takto zabezpečíme prevádzku vozidiel v rámci ,celodenných služieb’ bez potreby dobíjania elektrobusov v depe na Hornádskej. Tam sa budú nabíjať len v nočných hodinách. Rýchle nabíjanie počas prestávok na konečných zastávkach bude zabezpečené novou dobíjacou infraštruktúrou,“ priblížil Danko.
Dopravný podnik v súčastnosti završuje verejnú súťaž na dodanie nových vozidiel aj infraštruktúry. Podľa Danka by mohla byť po skončení verejného obstarávania podpísaná zmluva s víťaznou spoločnosťou na budúci mesiac, ak sa nestane nič nepredvídané. Víťaz verejného obstarávania bude mať na dodanie nových elektrobusov rok.
Nové projekty sú na ceste
Mesto Košice pripomenulo, že Vozový park DPMK sa za posledných päť rokov rozšíril o 36 nových autobusov. „Cestujúci môžu okrem toho využívať aj 35 zmodernizovaných autobusových zastávok s on-line informáciami o odchodoch spojov. V súčasnosti v električkovom depe na Bardejovskej ulici prebiehajú dve etapy modernizácie údržbovej základne,” vymenúva samospráva.
Primátor Košíc Jaroslav Polaček tiež avizoval, že mesto v spolupráci s DPMK pripravuje aj ďalšie projekty na zlepšenie dopravnej infraštruktúry a komfortu cestovania hromadnou dopravou v meste. Malo by ísť napríklad o projekty výstavby nového autobusového depa, modernizáciu viacerých zastávok, či nové čítačky do MHD, ktoré by umožnili platbu kartou.
Zdroj: SITA (kl)