Poslanci nemuseli Trišča odvolávať, funkcie sa vzdal sám
Poslanci zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) vzali na vedomie vzdanie sa funkcie generálneho riaditeľa Správy ciest KSK Antona Trišča. Učinili tak na rokovaní krajského zastupiteľstva. Za hlasovalo 46 poslancov, jeden sa zdržal a nik nebol proti. Trišč sa k dnešnému dňu (23. 11.) písomne vzdal funkcie, a teda pominuli dôvody na jeho odvolanie, ku ktorému bolo krajské zastupiteľstvo pôvodne zvolané.
Predseda KSK Rastislav Trnka v rámci zasadnutia krajského zastupiteľstva, na ktorom sa krajskí poslanci mali venovať jedinému bodu, a to odvolávaniu generálneho riaditeľa Správy ciest KSK, neotvoril rozpravu.
Neotvorenie rozpravy po skončení zastupiteľstva kritizoval napríklad poslanec KSK Miloš Ihnát. Je toho názoru, že Trnka mal diskusiu k predmetnému bodu otvoriť, keďže ide o normálne schválený bod. „Mal otvoriť diskusiu, on konal bez diskusie, ukončil to,” uviedol Ihnát na adresu predsedu KSK. „A tí ľudia, ktorí tu prišli naozaj 60, 70 kilometrov z diaľky, tak tu prišli vlastne na 15 sekúnd,” konštatoval krajský poslanec pre médiá. Dodal, že ak by mal za deň prejsť desiatky kilometrov, spokojný by nebol, a tiež mal v úmysle povedať Trnkovi do očí určité veci. „Je to absolútna neúcta k poslancom krajského zastupiteľstva v Košiciach, bez ohľadu na to, aký majú názor na pána Trnku, alebo na pána Trišča,” mieni poslanec.
NAPÍSALI SME: Čo sa to deje na Správe ciest KSK?
Trnka neotvorenie rozpravy po skončení zastupiteľstva obhajoval tým, že pominuli dôvody na predmetný bod, ku ktorému bolo zastupiteľstvo zvolané. Na margo poslancov, ktorí prekonali veľké vzdialenosti, aby sa na zastupiteľstve zúčastnili, predseda KSK uviedol, že ak by mu to umožňoval rokovací poriadok, tak by mimoriadne zastupiteľstvo zrušil, no taká možnosť nejestvuje. Poslancom sa ospravedlnil a dodal, že predsedovia a podpredsedovia poslaneckých klubov boli informovaní, že priebeh bude takýto.
Reforma na Správe ciest
Trnka avizoval kroky k „zreformovaniu” Správy ciest KSK, a podľa neho dôjde k ďalším organizačným zmenám a prenastaveniu procesov. Cieľom je, aby mal kraj do niekoľkých mesiacov funkčnú správu ciest s novým „mančaftom”. Aktuálne nevedel uviesť, či Trišč ostane zamestnancom Správy ciest KSK, no zdôraznil, že už nie jej generálnym riaditeľom. „Toto momentálne ideme riešiť, keďže nejako to bolo naformulované, a teraz si to musíme pozrieť aj my, že čo to presne znamená,” povedal Trnka. Doplnil, že situácia s generálnym riaditeľom Správy ciest KSK nebude vplývať na zimnú údržbu ciest.
NAPÍSALI SME: Krajskí poslanci idú Trnkovi po krku: VEREJNÁ VÝZVA po Triščovom vzatí do väzby
Otázniky okolo “nového” riaditeľa
Od 13. 11. 2023 bol dočasným riadením najväčšej krajskej organizácie SC KSK poverený doterajší riaditeľ prevádzkového úseku Peter Vaľko. Túto funkciu bude vykonávať do odvolania, resp. úspešného ukončenia výberového konania na pozíciu.
Ihnát tiež podľa vlastných slov disponuje informáciami o tom, že Peter Vaľko jazdí na služobnom aute aj súkromne, údajne najazdil za polroka 12-tisíc km, za čo však dosiaľ nezaplatil. Je toho názoru, že Trnka a riaditeľ úradu KSK by sa na to mali pozrieť. Chápe však, že tam nik iný neostáva vzhľadom na to, že včera (22. novembra) Správu ciest opustil i jej finančný riaditeľ Matej Pindroch.
Trnka na to reagoval tak, že na základe vnútornej smernice poniektorí zamestnanci Správy ciest KSK majú možnosť využívať služobné vozidlá i na súkromné účely, pričom stále na konci roka uhradia pohonné hmoty aj amortizáciu áut, čiže nejde o zdroje navyše pre zamestnávateľa. Trnka tiež tvrdí, že Vaľko predmetné náklady za tento rok vyplatil. Vaľko bol podľa Trnku v súčasnosti jedinou možnosťou na vedenie Správy ciest KSK.
Zdroj: SITA (kl)