Nedostatok autobusárov by cestujúci v Košickom kraji nemali pocítiť
Cestujúci v Košickom kraji by nemali pocítiť výpadky vodičov v prímestských spojoch. Výpadku čelia všetci dopravcovia na Slovensku, dôvodom je, že mnoho zamestnancov využilo možnosť odísť na začiatku decembra do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.
Vzdelávanie a kurzy pre nových vodičov
„Rýchlym operatívnym riešením v aktuálnej situácii by bolo umožniť súbeh predčasného starobného dôchodku a pracovného pomeru. To by znamenalo, že vodiči by naďalej mohli popri predčasnom starobnom dôchodku pracovať v doprave vo verejnom záujme, no na to je nevyhnutná ústretovosť Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR,“ vysvetľuje konateľ IDS Východ a predseda Dopravnej sekcie Združenia SK8 Radovan Hužvík.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Sú chodci povinní dať prednosť ELEKTRIČKE? Novela zákona objasňuje, kto má prednosť
Medzi systémové riešenia patrí aj zavedenie fungujúceho modelu vzdelávania a výchovy nových vodičov. V kooperácii s rezortom školstva by tiež mohli byť vytvorené učebné odbory, obzvlášť na stredných odborných školách. „Tie by umožnili po ukončení strednej školy absolvovať 2 roky duálneho vzdelávania a zároveň vodičského kurzu. Mladí po dosiahnutí veku 21 rokov by tak mohli získať nielen vodičské oprávnenie na skupinu D, ale rovno aj zamestnanie,” približuje župa návrhy na riešenie situácie.
Ekonomická situácia sa bude zhoršovať
Za podstatnú označuje kraj aj otázku mzdy pre vodičov v prímestskej autobusovej doprave. Podľa KSK všetky samosprávy trpia výpadkom dane z príjmov fyzických osôb a nemajú prostriedky na zvyšovanie platov.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Nezodpovednosť za volantom: Jazdili pod vplyvom a tiež bez vodičáku
„Pokiaľ nedôjde k významnému ekonomickému impulzu zo strany štátu, situácia sa bude dramaticky zhoršovať, najmä v prípade, ak budú prichádzať noví zamestnávatelia, bude sa zvyšovať mobilita a verejná doprava nebude schopná reagovať zvýšením počtu ponúkaných spojov. Ak nebudú prijaté opatrenia, ako je napríklad kompenzácia poskytovaných sociálnych zliav vo verejnej osobnej doprave alebo zníženie DPH na cestovné lístky vo verejnej osobnej doprave na 0 percent, alebo prehodnotenie fiškálnej decentralizácie a príjmov miest a VÚC, nemôžeme očakávať pozitívnu budúcnosť v regionálnych a mestských dopravách,“ vystríhal Hužvík.
Zdroj: (SITA, kl)